RICHTLIJNEN GEBRUIKERS DIENSTENCHEQUEBEDRIJF

Als zorgorganisatie behoren wij tot essentiële dienstverlening en zetten wij onze activiteiten, waar mogelijk, verder. We worden echter geconfronteerd met gebruikers die tijdelijk de huishoudhulp stopzetten omwille van het coronavirus. Hierdoor zijn we genoodzaakt om deze dienstverlening op maandag te stoppen. Ons dienstenchequebedrijf blijft wel geopend van dinsdag tot en met vrijdag. Gebruikers met huishoudhulp op maandag die van onze dienstverlening gebruik blijven maken, zullen ingeschakeld worden op een andere weekdag. Wij proberen zoveel mogelijk de vaste medewerker op de afgesproken weekdag bij jou te plaatsen, maar tijdens deze coronocrisis kunnen we dit echter niet altijd garanderen. Verschuivingen van weekdag en van medewerker zullen soms noodzakelijk zijn om de deinstverlening te garanderen.

Onze medewerkers kunnen de huishoudhulp blijven verzekeren, maar een aantal maatregelen en richtlijnen moeten strikt opgevolgd worden:

  • Onze medewerkers respecteren de algemene voorzorgsmaatregelen zoals goede handhygiëne. Medewerkers die griepachtige symptomen vertonen, mogen uiteraard niet werken.
  • Tijdens de huishoudhulp moet gezorgd worden voor voldoende verluchting in de woning.
  • Gebruikers en personeel moeten de hoest- en niesetiquette naleven. Dit betekent niezen en hoesten in een papieren zakdoekje dat onmiddellijk daarna in de vuilnisbak wordt gegooid.
  • De gebruiker moet de kamer verlaten waar de medewerker poetst. Indien onze medewerker bijvoorbeeld de living poetst, vragen wij aan jou om naar een andere kamer te gaan (vb. keuken). Indien dit onmogelijk is, moet er steeds een sociale afstand van 1,5 meter tussen de medewerker en jou behouden worden.
  • Wanneer je griepachtige symptomen vertoont (koorts, hoesten, keelpijn, niezen,...) moet je dit melden aan onze dienstverantwoordelijke. Op dat moment kan onze medewerker niet bij jou poetsen totdat de ziekte volledig verdwenen is.
  • Tijdens de huishoudhulp vragen wij om geen bezoek te ontvangen. Bezoek van meerdere personen en contacten tussen ouderen en jonge kinderen zijn sowieso tijdens de coronacrisis niet aangewezen.
  • Onze medewerkers moeten in goede en hygiënische omstandigheden kunnen werken. Dit geldt altijd, maar nu zeker tijdens deze periode. Wij vragen dan ook om voldoende gerief en producten te voorzien en aandacht te besteden aan algemene hygiëne.
  • Als dienstenchequebedrijf hebben wij naast poetsen ook een erkenning voor andere vormen van huishoudhulp zoals een warme maaltijd klaarmeken, verstelwerk doen, wassen en strijken of boodschappen doen. Deze taken kunnen mogelijks ook tijdens de coronacrisis een ondersteuning bieden. Tijdens deze periode doen wij echter boodschappen zonder dat jijzelf meegaat, gelet op de maatregelen die ook van kracht zijn voor elke particulier.

Wij vragen met aandrang om deze richtlijnen strikt toe te passen. Wanneer wij vaststellen dat gebruikers de maatregelen niet goed naleven, zullen wij genoodzaakt zijn om de dienstverlening bij jou tijdelijk stop te zetten.

Deze maatregelen zijn helaas niet leuk, maar moeten ondernomen worden in het kader van de volksgezondheid. Wij hopen alvast op uw begrip.

Bij vragen over te toepassing van deze maatregelen en nood aan bijkomende informatie, aarzel dan niet om telefonisch contact op te nemen met onze dienstverantwoordelijke (052 36 59 40)